Saturday, February 16, 2013

{tananyag} Ecuador: esőerdő vagy olaj?

A National Geographic 2013 februári számában olvastam a Pénzzé tett vadon című cikket. Egyből tudtam, hogy ez a téma egy nagyszerű szituációs játék alapja lehet.

----------

Az Ecuatori Köztársaság Dél-Amerikában található. Amint a nevéből következtetni lehet, az Egyenlítő vonalán fekszik. Fővárosa Quito.
Ecuador területének szinte felét az amazóniai esőerdő teszi ki, amely rengeteg növény- és állatfajnak, valamint két  őslakos népcsoportnak, a kecsuáknak és a vaoraniknak is otthont ad. Az ország keleti részén található Yasuní Nemzeti Park azonban olyan kincset rejt, amely veszélyt jelenthet minden életközösségre: földjében több száz millió hordónyi kőolaj rejtőzködik.
A kőolaj kitermelésének kérdése azért olyan fontos, mert számítások szerint a kőolajból származó pénz segítene az ország gazdasági problémáinak megoldásában. Ecuador lakosságának ugyanis 28,6 %-a  a szegénységi vonal alatt él, napi jövedelmük nem éri él az 1 USD-t. (forrás: indexmundi.com) Emellett nem minden gyerek járhat iskolába, az egészségügy nem működik jól, a lakások gyengén felszereltek.

----------

A hatékonyság érdekében szánjunk a témára több tanórát.
  • Ecuador természetföldrajzának megismerése
  • Discovery Channel - Világunk titkai 13. rész: Az esőerdő szellemei című film megtekintése
  • Dél-Amerika és benne Ecuador gazdaságának megismerése
  • Szituációs játék
A bevezető órákat fontosnak tartom, mert a tanulók így közelebb kerülhetnek a témához, számos információt szerezhetnek, véleményt alkothatnak - amit később a szituációs játéknál felhasználhatnak.

Amint az előbbi általános bevezetőből sejteni lehet, a vitában három nagyobb tábor képviselteti magát: a helyi őslakosok, a környezetvédők és a politikai erők.

Felkészülés, felszerelés és eszközök
  • A játékhoz szükség van szituációs kártyákra, amit előre nyomtassunk ki és vágjunk fel. Ügyeljünk arra, hogy minden diáknak legyen kártyája. Ha kell, találjunk ki újabbakat.
  • Az ingyenesen letölthető dokumentum 19+1 kártyát tartalmaz: 10 környezetvédő, 10 kormányképviselő, 9 őslakos + 1 bírói kártya van.
Az játék menete
  • A tanulók huzzák ki a szituációs kártyákat és annak megfelelően rendeződjenek csoportokba. (Amennyiben nem megoldható a bevezető órák megtartása, kérjük meg a diákokat, hogy otthon készüljenek fel a témából, minél több információt gyűjtsenek össze, ami szerintük fontos lehet abban, hogy a szerepüknek megfelelő álláspontjukat megvédhessék.)
  • Hagyjunk egy kis időt, hogy felkészüljenek a nyitóbeszédre. Ebben a beszédben saját szemszögükből mutassák be a helyzetet általánosságban, valamint fogalmazzák meg céljaikat és jövőbeli terveiket.
  • A játék a nyitóbeszédek megtartásával kezdődik. Ezek bemutatási sorrendjét a bíró dönti el. Ennek szerepét vállalhatjuk mi, de akár egy diák is. Feladata a rend fenntartása, a játék levezénylése és az esetleges döntés meghozása.
  • A csoportok tagjai jelentkezéssel és bírói engedéllyel szólalhatnak fel. Mindig foglalják össze az előttük felszólaló mondanivalóját, majd azt egészítsék ki vagy cáfolják meg.
  • A játék hossza a résztvevők érettségétől és vitakészségétől, az összegyűjtött információk mennyiségétől függ.
  • A játék végén hangsúlyozzuk ki, hogy a problémára nem létezik legjobb megoldás és a való életben mai napig sem jutottak mindenki számára megfelelő eredményre.

No comments:

Post a Comment